Peter Magnus

Hva gjorde bestefar under krigen? 



Jeg følte meg alltid litt beslektet med min bestefar, selvom jeg var litt redd for ham også. Han kunne lange ut hvis jeg kom i skade for å si «veldig liten» for eksempel. Selv sa han »jævla fin» stadig vekk.


Det var som oversetter jeg kjente ham. Han hadde oversatt Graham Greene, Virginia Woolf, Roald Dahl... Men etterhvert skjønte jeg også at han hadde gitt ut noen diktsamlinger. 


For han var jo dikter. Det var det han var. Han proklamerte for eksempel denne egenskrevne(?) limericken i lystig lag: 


There once was a queen of Hungaria

Whose bush grew hairier and hairier 

´T̈ill a prince from Peru

Who came in for a screw

Had to hunt for her cunt with a Terrier


Uansett. Han skrev en sang som vi sang i blant. Jeg tror jeg spilte den på minnesamværet etter hans begravelse i 2001. Fiin gammel. «Bli med og drikk portvin på Herbern, Elvira». Jeg skjønte ikke hvor den kom fra, og han var borte lenge før jeg begynte å skrive låter så jeg fikk aldri spurt ham. "Det er akkurat som om den kunne vært skrevet til en revy," sa moren min i blant. 


For en tid siden satt jeg med noe administrasjon inne på TONOs (rettighetsorganisasjon for opphavene) nettsider og fikk det for meg at jeg skulle søke opp «Peter Magnus». Treffet jeg fikk opp forbløffet meg. Sanger som «Øvrevoll, På livets lyse bølger, I kveld kan De dekke til en, Fantomet og mange flere. 


Jeg ble sittende lenge den dagen og søke på nettet. 


Jeg har funnet ut at mange av disse sangene er tapt for all fremtid. De er ikke innspilt, og notene som må ha vørt skrevet til dem kan ha gått tapt i brannen på Chat Noir, eller kanskje bare kastet når forestillingene var ferdig? 


Jeg fant likevel en del; Jeg fant 78-plater gitt ut på Columbia med tekster av ham og melodier av typer som Kristian Hauger (Kjent for f.eks. Når kastanjene blomstrer i Bygdøy Alle) og Sven Lange (Kjent for f.eks delillos-låta Síl Voss Plait) og Kolbjørn Svendsen (mannen bak Pølsemaker, pølsemaker hvor har du gjort av deg?). Jeg fant låter på samleplater for 40- og 50-tallets hits. 

Peter Magnus tok juridisk embetseksamen i 1938, og han må ha kjedet seg, og/eller funnet ut at han hadde et talent, for han begynte å skrive revyer. I 1942 skrev han hele revyen på Søilen-teateret, teateret hvor Wenche Foss debuterte i 1935, og som Leif Juster senere overtok og flyttet noen hundre meter bort til Edderkoppen. 


VInteren 1942 og tiden fremover må i det hele tatt ha vært passelig bra for en 27 år gammel Peter. Alle riksaviser skrøt av hans revy på Søilen, med unntak av noen surmagete NS-anmeldere. Samtidig ble flere av hans tekster innspilt i studio og gitt ut på 78-plate på Columbia og Telefunken. Sommeren 1942 skrev han et sommerspill som ble oppført på Bygdønes.


Her debuterte Arve Oppsal i en liten rolle. I 1943 ble hans første låt «Fra uret til Grand» hvor han skrev tekst og melodi selv, fremført av Eva Lunde på Edderkopprevyen. Eva Lunde ja. 21 år gammel og hun må ha vært up and coming i Oslo på den tiden.